Fernand Everaert Leraar vormgeving metaal. |
Tentoonstellingen van 1985 tot 1990
- Antwerpen, Midelheim Ziekenhuis.
- Bornem, Cultureel centrum, 'Ter Dilft. (15 dec.'87 tot 5 jan. '88)
- Boom, Creaklei museum. (15 aug. tot 15 okt. '88)
- Gent, Veldstraat : Architectenrenovatiehuis. (april '88)
- Lochristi, in eigen toonzaal en atelier. Ieder jaar, nov. en dec.
- Geselecteerd voor de bienale van Moeskroen.
- Geselecteerd door het WCC Vlaanderen, tentoonstelling Diepenbeek.
- Galerij Schokkaert - Zottegem. (juni, juli en augustus '89)
- Galerij Desco - Hooglede, groepstentoonstelling. (augustus '89)
- Galerij Argile - Brussel, groepstentoonstelling. (maart '89)
- Willemsfonds - Lochristi, als gast. (juni '90)
1 ste prijs van de stad Zottegem voor keramiek - juni 1990
- Tentoonstelling galerij Schokkaert, ( Zottegem)
Tentoonstellingen 1991
- Groepstentoonstelling - Zeveneken (juni '91)
- Davidsfonds - Oostakker (aug. '91)
- Selectie: Keramiek en pottenbakkersmarkt in Swalmen. (7 en 8 juni '91)
- Selectie Gouda; Tentoonstelling Keramisch muzeum Gouda. (van 28 augustus tot 30
september)
- Groepstentoonstelling - Galerij Schokkaert - Zottegem. (april 1991)
- Galerij Lason - Retie - maart 1991.
Studiereis door Engeland - april 1991.
Workshop Saltglazing o.l.v. Peter Starkey - augustus 1991. Getuigschrift Masterclass
Saltglazing.
Tentoonstellingen 1992.
- Galerij Desko, De Simpele - Kortemark. Van 15
feb. tot 27 juni 1992
- Kronkronbali (Afrikaanse kunst) in confrontatie met hedendaagse vlaamse keramiek.
- Geselecteerd door het VIZO (Vlaams instituut voor het zelfstandig ondernemen) Mei 1992.
- Geselecteerd en tentoonsteling: "Biënale de la céramique D'Andenne".
Pinksteren 1992.
- Prijs van Keramos.
Tentoonstellingen 1993.
- Groepstentoonstelling ,Galerij 'Objet Trouvé'
- St.Martens Latem.
- Geselecteerd met zoutglazuur door de 'Handwerkkamer Koblenz' in Duitsland.
Tentoonstellingen: - 'Foire des Métiers' van Koblenz, 14 tot 29 april 1993.
- 'Palais électoral de Koblenz, 19 juni tot 18 juli 1993.
- Derde prijs op het Gouds pottenbakkersfestival 1993
- Galerij: Hof ten Doeyer - Zwalm. Art Promotion.
- Groepstentoonstelling: juli en augustus 1993.
- Fernand Everaert oktober en november 1993.
- Tentoonstelling galerij 't Lobos, samen met Ann De Turck en Tine Deweerdt.
-November en december 1993.
Tentoonstellingen 1994.
- Galerij Scockaert's, Zottegem - Keramiek van
Ex-academiestudenten. (27 februari-13maart)
- Galerij 'Goudi' - Landgraaf , Nederland. Juli 1994.
- Tentoonstelling "In de ogen van de prins" landcommanderij Alden Biesen en
World Crafts council. Aug. - sept. '94.
- Tentoonstelling "I-DEE" Landcommanderij Alden Biesen en World Crafts Council.
Aug. - sept. - okt. '94.
Tentoonstelling 1995 & volgende
- Tentoonstelling samen met Tjok Dessauvage en Willy Langmans in het 'Maison de
la ceramique' in Mulhouse, van 24 februari tot 31 mei 1995.
- Van 20 juli tot 21 augustus 1995, galerij Theaxus - Kluisbergen Kwaremont.
- Groepstentoontoonstelling ' Maison de la ceramique' Mulhouse. Juli, augustus en
september 1995.
- Nominatie: 'Pottendraaier van het jaar 1995'. Winnaar Gouden draaischijf. Torhout, 21
oktober 1995.
Prijs: provincie West Vlaanderen - Keramiek.
- Groepstentoonstelling: centrum 'De boot', in het kader van de triënale voor
vormgeving, november en december '95.
Tentoonstellingen 1997
- Groepstentoonstelling: "Welriekend dreef" Vichte - mei 1997
- Kunsthuis Ingrith Desmet - november 1997
- Galerie Marga Kramer - Ijselstein Nederland - nov. & dec 1997
Tentoonstellingen 1998
- Galerie t Lieve Vrouwke Bergen op Zoom - Nederland. Maart / april 1998
- Galerie dOuwe Smisse Groede - Nederland. April / Mei 1998
- Den Haag: Kunstzaal Leo Van Heijningen
- De Kopermolen - Vaals Nederland - april/mei 1998
Tentoonstellingen 1999
Eerste prijs van
het 24 ste Internationaal Gouds Pottenbakkersfestival 1999
- Groepstentoonstelling: "Welriekend
dreef" Vichte - mei 1999
- IHAM galerij - Antwerpen - augustus 1999
- Douai / Frankrijk - september 1999
- Rijsel / Frankrijk - december 1999
Tentoonstellingen 2000
-
Tentoonstelling
Tous dans la ronde- Douai, Frankrijk - september 2000
-
Tentoonstelling
in Drouwen – Nederland - november 2000
-
Tentoonstelling
Keramiek 2000 – Heist op den Berg
-
Laureaat –
keramiek 2000 – Heist op den berg (november-december)
-
1 ste prijs
v/h publiek – keramiek 2000 - Heist op den berg
Tentoonstellingen 2001
- id+ Art – Hamme België – april 2001
-Tentoonstelling - Douai, Frankrijk - september 2001
-Tentoonstelling
Lille, Frankrijk - december 2001
-
I-Ham galerie –
Antwerpen – juli & augustus 2001
-
Vormgeving verpakt
– VIZO Brussel - December 2001
Tentoonstellingen 2002
-Kunsthuis Ingrith Desmet – 100 theepotten, 200 theekommen – maart
2002
-Keramiek in de
oude Kerk te Vichte – juni 2002
-Kunstgalerij Thoma
Liedekerke – oktober & november 2002
-8 september 2002 - 1 ste prijs EUREGIO keramiek in
Raeren
Tentoonstellingen 2003
-
Tentoonstelling
prijswinnars van de EUREGIO-Keramikprijs 2002
Van 2 mei tot 1 juni 2003
in het BRF-Funkhaus, EUPEN
- 1 ste prijs pottersbakkersfestival
Gouda – Nederland , 28 mei 2003
- Groepstentoonstelling oude Kerk te Vichte, November 2003
Tentoonstelling
2004
- Tentoonstelling cultureel centrum Heist-op-den-Berg, januari &
februari 2004
- 3 de prijs van
de jury - Biënale van de Ceramique - Andenne, 30 mei 2004
-
Tentoonstelling - Douai, Frankrijk - september 2004
- Tentoonstelling galerie Themaas, Rotterdam – november & december 2004
Tentoonstelling 2005
- Oude
Barreer – jan./febr. 2005
- De Kunstwinkel – Schimmert, Nederland – tentoonstelling theepotten –
april/mei 2005
- Kunstveiling met tentoonstelling – Kortrijk, april 2005
- Tentoonstelling - Douai, Frankrijk - september 2005
- Oude kerk Vichte – okt./nov. 2005, groepstentoonstelling.
- (R)evolutie in de porseleinkast – projecttentoonstelling Broelmuseum
Kortrijk, dec./jan. 2006
- Design Verpakt – VIZO Brussel – dec./jan. 2005-2006
Tentoonstellingen 2006
-
(R)evolutie in de porseleinkast – projecttentoonstelling Broelmuseum Kortrijk,
dec./feb. 2006
- Galerie Toon Thijs – mei / juli 2006
- selectie ‘Salsbrand 2006’ – Koblens + tentoonstelling van de selectie
in Koblens, Dusseldörf en het Westerwald museum in Höhr-Grenshouzen.
-
25 mei 2006 -
1 ste prijs ‘ Gedraaid
Werk’, Dwingeloo – Nederland
-
Tentoonstelling ‘Terre’ julli/ augustus 2006 -
Natoye
Bij het werk van Fernand gaat het steeds om unieke stukken.
De klei wordt bewerkt en door het toevoegen van 20 à 30 %
organisch materiaal krijgt Fernand
een potstructuur die drager wordt voor decoratiefragmenten.
De sterke vorm wordt bewerkt door een grafische vormgeving,
soms gecontroleerd, deels spontaan. Deze eenvoudige - abstracte -grafische
vormgeving bekomt hij door schuren, polijsten of inkrassen.
Bepaalde abstracties meestal elementen van landschappen, van de natuur
en/of bewegingen die spontaan ontstaan. De eenvoudige en subtiele kleurelementen
accentueren de abstractie. Daardoor gaat deze abstractie een eigen leven leiden,
heeft ze een eigen vitaliteit maar toch blijft de binding met de potvorm geheel
of gedeeltelijk bestaan. Uiteindelijk geeft het geheel een meditatieve indruk of
leidt ze tot een meditatief, sacraal ervaren.
Fernand streeft naar een authenticiteit en een perfectie in
materie en in de vormgeving
De sterkte van de stukken wil hij nog benadrukken door het
repetitieve in de vorm en ze dan te plaatsen in één geheel. Zo wordt de vorm
uiteindelijk toch gerelativeerd en ondergeschikt aan het totale object.
Lieve Debisschop
Fernand ontdekte in de fotografie weer een beetje meer van zichzelf, van zijn creatieve mogelijkheden. Via het landschap, dat met het wisselen van de seizoenen zich met hun typische kleuren tooit, was de stap om zich te uiten in een heel andere figuratieve richting zeker niet meer zo groot. Hij had de aarde, die hij begerig proeft en betast, lief en ontdekte stilaan al haar mogelijkheden. Zijn voortdurend zoeken bracht hem nieuwe ideeën en vormen die perfecte soberheid uitstralen en steeds getuigen van een evenwichtig karakter. De gebruikte kleurcontrasten zijn ingehouden warm van toon. Rust, ondervinding en zelfzekerheid schuilen binnen een weloverwogen gamma. Tussen andere mensen gaan werken en andere ondervinding opdoen zijn twee ervaringen die voor Fernand veel beteken en zijn tevens het bewijs dat hij ook interesse toont in waar de anderen mee bezig zijn. Zijn werklust en enthousiasme brengen hem in contact met mensen die zelfs op wereldvlak, binnen deze kunstrichting toonaangevend zijn. Wanneer ik zijn handelingen volg, zowel bij 't draaien als polijsten van zijn scheppingen, word ik rustiger.
Hij beheerst alle technieken, maar ze blijven steeds ondergeschikt aan de vormgeving. De room van de klei maakt de gepolijste vormen af. We weten dat het werk van Fernand het resultaat is van jarenlang intens bezig zijn. Het ambachtelijke, dat hij aan zijn werk toevoegt, is als vanzelfsprekend. De warmte van de oven, het hout, de atmosfeer en de reductie zijn allemaal elementen die daarbij een bepaalde rol spelen.
R. Vandenbroecke
Fernand Everaert
'Het werk ontleent zijn grootste kracht aan de vorm. Het ontstaat uit een gevoel van spontane kreatie, uit de behoefte om aan de vormloze materie een uitgepuurde vorm te onttrekken. De vormen zijn onderhevig aan een natuurlijke evolutie. De laatste tijd is de productie speelser, figuratiever, nog verfijnder geworden; getuige daarvan de samengestelde vormen en de inbreng van porselein. Alle potvormen blijven echter sereen en tijdloos.' Roland VandenbroeckeTechnieken:
Terra sigillata en porselein.
Experimenteer ook verder met raku en zoutglazuren.
Overweging:
De klei laat ons toe, te communiceren, in een taal waar ons zesentwintig letteralfabet, spijtig genoeg dikwijls ontoereikend is. Samen met Constant Mennier, die onze lagere schoolschriftjes opvrolijkte met zijn zaaier, zaait de kunstenaar elke dag op het veld van eer, trouw aan edele principes in zijn kunst. In de taal van de klei betekent dat opbouwen, kleiworsten stapelen of platen schikken, terwijl de draaier een eeuwigdurend gesprek voert met zijn draaischijf. Twee technieken, veel mogelijkheden en telkens twee werkende handen, die een dialoog met de klei aangaan, die eindigt waar de warmte van de oven begint. Een koesterende warmte, maar ook soms een warmte die binnen de korst mogelijke tijd, uren werk onherroepelijk kan vernietigen... Dan is het niet het resultaat dat telt en voldoening schenkt, maar de herinnering aan de belevenis van het scheppen. Soms kan 't inhoudelijke van ons werk een doel zijn, soms helemaal niet.
Hoe je het ook draait of keert, de klei laat voelen dat je leeft.
Fernand heeft een kleimicrobe in zich. Hij heeft de aarde, die hij begerig proeft en betast, lief en ontdekte stilaan al haar mogelijkheden. Zijn voortdurend zoeken bracht hem nieuwe ideeën en uitgekiende vormen die perfecte soberheid uitstralen en steeds getuigen van een evenwichtig karakter. De gebruikte keurcontrasten zijn ingehouden warm van toon. Rust, ondervinding en zelfzekerheid schuilen binnen een weloverwogen gamma. Tussen andere mensen gaan werken en andere ondervinding opdoen zijn twee ervaringen die voor Fernand veel beteken en zijn tevens het bewijs dat hij ook interesse toont in waar de anderen mee bezig zijn. Zijn werklust en enthousiasme brengen hem in contact met mensen die zelfs op wereldvlak, binnen deze kunstrichting toonaangevend zijn. Wanneer ik zijn handelingen volg, zowel bij 't draaien als polijsten van zijn scheppingen, word ik rustiger.
Hij beheerst alle technieken, maar ze blijven steeds ondergeschikt aan de vormgeving. De verfijnde kleislib of terra sigillata maakt de gepolijste vormen af. Hun satijnglans, de grafische decoraties en de warme aardetinten bezorgen deze kunstwerken een eigen aantrekkingskracht die uitnodigen tot aanraking en aanvoelen van de materie. We weten dat het werk van Fernand het resultaat is van jarenlang intens bezig zijn. Het ambachtelijke, dat hij aan zijn werk toevoegt, is als vanzelfsprekend. De laatste tijd zijn deze kunstobjecten nog speelser, figuratiever, kleurijker, meer verfijnd geworden. De speling van het vuur, warmte van de oven, het hout, de atmosfeer en de reductie zijn allemaal elementen die een bepaalde rol spelen bij het tot stand komen van een visueel oogstrelend kunstobject.