Geen
keramiekfestival in 2013
2012 Keramiekfestival
16 & 17 juni 2012 Kasteel Wippelgem te 9940 Wippelgem - Evergem
Enkele beelden van 2010
50 Keramisten uit België & het
buitenland stellen tentoon en bieden hun werk te koop aan.
Klei-atelier voor de kinderen. Betaabare keramiek voor ieders beurs.
Enkele beelden van ons Kasteeldomein te WIPPELGEM
De ommuurde moestuin is de plaats waar het festival zal doorgaan
Klik hierboven voor een plan van het domein
Algemeen:
Het
festival staat open voor alle keramisten die handgemaakte voorwerpen aanbieden.
Industrieel geproduceerde ceramiek hoort hier niet thuis. Dit jaar verzamelen 50
keramisten uit België, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Engeland Spanje & Lithouwen
in
Wippelgem.
Allen
werken met klei, maar met een andere inspiratie, met andere kleuren en andere
technieken maken ze totaal verschillende creaties, gaande van fraai versierde
gebruiksvoorwerpen als vazen en serviezen tot kunstvolle sculpturen vol
fantasie en bieden die te koop aan.
Op
die manier kom je nog nauwer in contact met het wezen van de keramiek en dat is
niets meer of minder dan de strijd aangaan met de oer-elementen: aarde, water,
vuur en lucht. Met aarde en water wordt de klei gemaakt, in het vuur wordt het
werkstuk gebakken en de toevoer van lucht bepaalt gedeeltelijk de kleur van het
eindproduct. Op ons keramiekfestival wordt het publiek met deze uitdaging
geconfronteerd: hoe mensen met aarde, vuur en lucht een hele waaier van
gebruiks- en siervoorwerpen maken, die een streling zijn voor het oog.
Een groep bekwame animatoren zorgt voor de opvang en begeleiding
van de kinderen en jongeren bij hun ervaringen of eerste stappen in het
boetseren en draaien of de kennismaking met klei. Tenslotte wordt alles omkrans
met muzikaal optreden van een muziekgroepen die men kan beluisteren bij het
gezellig terras met een drankje.
lieve
Debisschop
Deelnemers
*** Er zijn Demonstraties van verschillende keramische technieken
Demonstraties
Deze zijn doorlopend, zowel
op zaterdag als op zondag.
Met medewerking van:
Klei
keramisch magazine
KUNSTWERK(t)
het aanspreekpunt voor de
beeldende
voor beeldend talent amateurkunsten in Vlaanderen
COLPAERT
kwaliteitsbenodidheden voor de keramist,
pottenbakker, warmglas- en beeldend kunstenaar
www.colpaert-ceramic.be
Kinderanimatie.
Voor kinderen is een ruimte ingericht waar
zij onder begeleiding hun eigen ‘Kunst uit Klei’ kunnen vervaardigen.
Tijdens
de openingsuren van het ceramiekfestival zal een ploeg van
bekwame animatoren
en enkele volwassenen de kinderen en jongeren opvangen en hun begeleiden
in het werken met klei. Op het programma dat zij met deze jongeren willen
afwerken staan o.a het maken van totems, en het boetseren van potten. De jonge
mensen kunnen ook onder begeleiding een potje leren draaien op de draaischijf.
kinderanimatie
Deze
zijn doorlopend, zowel op zaterdag als op zondag.
Internationaal
keramiekfestival
Wat
moet je je daarbij voorstellen? Een muziekfestival, ja, dat kent iedereen, maar
een keramiekfestival lijkt toch wel iets van een heel andere aard te zijn. Net
als muziek is keramiek zo oud als de beschaving zelf. Al heel snel immers
maakten mensen potten uit klei. Men ontdekte dat die potten sterker werden door
ze in het vuur te bakken en zo werden ze bruikbaar als dagelijkse
gebruiksvoorwerpen: kroezen om uit te drinken, potten om te koken, amforen om
eten in te bewaren... Zo ontwikkelde het pottenbakken zich tot een ambacht, maar
de mensen wilden ook steeds meer dat die gebruiksvoorwerpen mooi versierd werden
en op die manier ontwikkelde de ambacht zich tot kunst. Daar zijn we vandaag bij
aanbeland en dat spectrum wil het keramiekfestival in Puyenbroeck aan het
publiek voorstellen. En dat gamma gaat van fraai gedraaide en versierde vazen en
serviezen tot kunstig in elkaar gezette sculpturen, niet alleen van bij ons,
maar ook uit de buurlanden en zelfs iets verder.
Paul Yperman - keramist
Inleiding door Christian Oosterlinck, kunstadviseur VIZO
Keramiek – Keramiekmarkt
– Keramiekfestival
Het heeft iets middeleeuws:
keramisten die hun werk op de markt komen verkopen. In sommige landen ziet men
het trouwens nog. Naast de groenten en het fruit vinden we er potten om deze in
te bewaren, om het eten op te warmen, om te serveren. Keramisten staan er naast
ketellappers, een beroep dat intussen bij ons uitgestorven is, vlechters en
andere ambachtslui. We vinden dit soort kraampjes ook terug op diverse
toeristische bestemmingen in mediterrane streken en verdere exotische plaatsen.
Is keramiek intussen een
kunsttak geworden in plaats van een ambacht, of toch weer niet? Diegenen die tot
het galeriecircuit doordrongen, huiveren bij het idee aan een keramiekmarkt deel
te nemen. De prijzen op de markt zijn ook niet te vergelijken. Potten voor soms
1000 BEF; schalen aan enkele honderden franken. Serieproductie die moeilijk te
vergelijken valt met unica; twee verschillende werelden: een wereld van
expressie en een van vraag en aanbod.
Een goede pottenbakker kan
een enorme productie hebben. Hij kan technisch goed onderlegd zijn, zal
waarschijnlijk beter kunnen draaien dan veel van zijn collega’s. De vormgever-
of kunstenaar-keramist kan heel wat van hem leren. Het essentiële onderscheid
zit hem misschien in het feit dat sommige keramisten hun werken naar eigen smaak
en aanvoelen creëren en selecteren voor een tentoonstelling, en dat
handelaars-keramisten proberen alles te verkopen wat ze de afgelopen weken
gemaakt hebben. Ze weten best wel wat het publiek wil, maar die keuze is zeker
niet zaligmakend. Goedverkochte producten zijn niet noodzakelijk mooi. Ze kunnen
in vergelijking met de plasticalternatieven uit Casa en Blokker mooier of
gezelliger zijn, beter passend in het interieur. Maar zijn ze daarom esthetisch?
Omzet is zeker geen synoniem voor kwaliteit.
Een keramiekmarkt kan de
eerste stap zijn voor een leek om contact te hebben met de materie. Hij krijgt
een ruim aanbod, ziet allerlei demonstraties ter plaatse. En de aankoopprijs is
zeker niet te hoog voor een mooie herinnering aan een zomeruitstap met familie
of vrienden. “Zetten we even uw naam op het bordje?” Of het kopje of
schaaltje wordt betaald als dank en sympathie, in ruil voor enige technische
uitleg. Interesse die iemand kan overtuigen zelf een inleidende cursus of
workshop te volgen. Maar mogelijk heeft de medaille ook een keerzijde? Misschien
houden de markten wel het stereotiepe beeld in stand van de keramist aan
zijn draaischijf? Design en kunst lijken in deze context buitenaardse begrippen.
Nochtans is het verschil
niet overal zo groot. In Frankrijk nemen ook de beste keramisten deel aan
markten; in Duitsland schaamt niemand er zich over, net zoals in Nederland.
Keramiekmarkten zijn er ook meer ingeburgerd. Wekelijks worden ergens te lande
de tenten opgeslagen. In Duitsland maken de kerstmarkten op het ultieme moment
de jaaromzet nog goed. Dit maakt het ook tot een vriendengroep, al is hier en
daar wel enige afgunst te merken als de collega gouden zaken doet. “Tot
volgende week! Misschien is het dan jouw beurt.”
In België is het fenomeen
markten minder bekend. Er zijn natuurlijk de oude keramiekcentra met de
tweejaarlijkse markt van Andenne en de Euregio Keramiekmarkt in Raeren. Er is Maaseik,... Nieuw in
Vlaanderen was vorig jaar de keramiekmarkt in Brasschaat van Atelier Cirkel.
Naar aanleiding van een
nummer van Kwintessens dat integraal aan keramiek gewijd was, belandde ik aan op
het keramiekfestival
in het Provinciaal Domein Puyenbroek van Wachtebeke. Onmiddellijk werd
mij de vraag gesteld of ik ook eens de andere zijde van keramiek kwam bekijken.
Maken de deelnemers dan zelf een onderscheid tussen de diverse benaderingen?
Nu waren keramiekmarkten
wel niet helemaal een onbekende voor mij. Jaren geleden toonde het VIZO in de
stallen van het Kasteel van Beervelde er “Op zoek naar een schoon Servies”,
een tentoonstelling die in Vlaanderen in diverse culturele centra rondreisde en
daarna ook internationaal succes had. Ik herinner me tijdens de opbouw nog lang
te hebben gewacht op het transport dat de tentoonstelling uit Osaka terugbracht.
Maar wat ik me vooral herinnerde was de gezelligheid, de babbels met de
keramisten, het publiek.
Diezelfde gezelligheid trof
ik ook in Wachtebeke aan. Of dit nu gelegen is aan het feit dat dezelfde mensen
, de vzw
Kunst & Keramiek Promotie, de organisatie in handen hebben,
of wat waarschijnlijker is, aan de blijde gemoedsgesteldheid van het
publiek tijdens een zomerse zondagsuitstap, laat ik buiten beschouwing. “Je
zult er ontdekken dat keramisten gemoedelijke mensen zijn die niet te beroerd
zijn om uitleg te geven en om een gezellig praatje te slaan.”, viel mij vorig
jaar in de perstekst op.
Ik wens de organisatoren
in ieder geval te feliciteren met wat ze de afgelopen 10 jaar bereikt
hebben. Het Keramiekfestival is uitgegroeid tot een internationale
keramiekmarkt, waar zowel werken van internationaal topniveau te zien is voor de
verzamelaar, als alledaagse gebruikskeramiek voor de toevallige bezoeker. Ik ben
ervan overtuigd dat zij dit niveau in de volgende edities niet alleen kunnen
handhaven, maar nog verder zullen uitbouwen. Deze publicatie is daarom een
ideaal promotiemiddel, niet alleen naar het publiek toe, maar vooral om nieuwe
deelnemers te overtuigen in een volgende editie deel te nemen. Veel succes!
AT MARKET...
There is something
medieval about it: ceramists bringing their wares to sell at market. In some
countries you still see it. Alongside the fruit and vegetables, we find jars to
store them in, to heat the food, and to serve it. Ceramists stand beside
tinkers, a profession that has become extinct in our country, basket-weavers and
other craftsmen. We also find this type of stall at tourist sites in
Mediterranean regions and other exotic places.
Has ceramics become a
branch of art rather than a craft, or not yet? Those who have made it onto the
gallery circuit. waver at the idea of taking part in a ceramics market. The
prices at a market just do not compare either. Pots for as little as BEF
1000;dishesat a few hundred francs: Series production that is difficult to
compare with one-offs; two different worlds: one a world of expression, the
other of supply and demand.
A good potter can have a
huge production rate. He can be technically well grounded. and can probably turn
better than many of his colleagues. The designer -or artist -ceramist can learn
a lot from him. The essential distinction is perhaps in the fact that art
ceramists create their works to their own taste and feel and select them for an
exhibition, while merchant ceramists try to sell everything they have made in
recent weeks. They know very weIl what the public wants, but that choice
certainly does not bring universal happiness. Products that sell weIl are not
necessarily beautiful. In comparison with the
A ceramics market can be
the first step for an amateur to have contact with the material. He gets a wide
range; you can see all kinds of demonstrations aII in one spot. And the price is
certainly not too high for a fine souvenir of a summer outing with family or
friends. "Shall we put your name on the plate?"Or dish is paid as
thanks, in exchange for some technical explanation. Interest that can convince
someone themselves to folIow an introductory course or workshop. But is there
maybe another side to the coin? Perhaps the markets uphold the stereotype image
of the ceramist at his wheel? True design and art seem alien concepts here.
But the difference is
not as great everywhere. In France, the best ceramists also take part in
markets; in Germany nobody is ashamed to, similarly in the Netherlands. Ceramics
markets are more the norm. Every week sees tents being erected somewhere in the
country. In Germany, the Christmas markets are the prime place to see the year
out. The markets also create friendship groups, although there can be the
bitter, pill of seeing a colleague getting all the business. "See you next
week! Maybe it'll be your turn."
In Belgium, the market
phenomenon is less well known. There are, of course, the old ceramics centres
with the six-monthly Andenne market and the Euregio Ceramics Market in Raeren.
At Ceramics in the Park at Beervelde, the VIZO used to exhibit
"In Search of a Beautiful Service";
There is Maaseik,
... New in Flanders this year have been the
ceramics markets in the Brasschaat
Atelier Cirkel and at
the Puyenbroeck Provincial Part in Wachtebeke, organised by Fernand Everaert. In
this way, Wachtebeke in East Flanders has taken the place of Beervelde.lt was to
this latter market that the undersigned paid a visit. l have to admit" it
is a very pleasant way to spend a sunny Sunday afternoon.”-
The Ceramic
Festival in Wachtebeke was as the one held in Beervelde at the time. Maybe
because it was organized by the same people i.e. VZW Keramiek & Kunst
Promotion, or because of the enthusiastic visitors on that lovely sunny day, but
that is neither her nor there. In their press hand-out the fallowing sciences
caught my eye: ”You’ll find out that ceramists are gentle people never too
preoccupied to explain things or just to have a nice talk with”.
I for one would
like to congratulate the organizers of this Festival and whist they have
achieved over the last 10 years. The Ceramic Festival has grown into a
International top-level occasion, where collectors can find desirable items and
the other visitors can obtain beautiful pottery for every day use.
I am convinced
that the organizers will not only maintain the high standards but will actually
enhance it over the coming years.
This publication
it therefore a means of promoting this Festival, not only for the visitors but
also to convince other artists to take part in the next Festival.
Christian Oosterlinc, Art advisor to VIZO- Design Department